När du klickar på Köp nu för en kampanj med medieöverskridande marknadsföring (Cross Media Marketing, CMM) startar du processen för att beställa kampanjen. Stegen är som följer:
1. Läs igenom CMM-kampanjens sammanfattning och klicka på Börja.
2. Skapa och namnge CMM-kampanjen:
a. I fönstret Skapa ny kampanj anger du ett unikt namn (utan mellanslag) för kampanjen, till exempel JanOffers eller FebSale.
b. Om alternativet finns väljer du Företag om det handlar om en företagskampanj (du planerar att använda företagskontakter) eller Personlig om kampanjen är för dina egna kontakter.
c. Klicka på Skapa.
3. Initiera CMM-kampanjen genom att ange kampanjkontakterna (en lista över de kontakter kampanjen riktar sig mot). För detta är det brukligt att:
● importera kontakter
● skapa eller redigera filter för att förfina din kontaktlista.
Tips: När du har skapat en kampanj och sparar kampanjkontakterna som du vill använda sparas ditt arbete automatiskt när du genomför följande steg. Om du behöver återuppta orderprocessen senare kan du göra det från Kampanjens Dashboard. (För att öppna instrumentpanelen klickar du på Kampanjens Dashboard på kontomenyn.)
4. Anpassa kampanjmedieobjekten, till exempel de tryckta materialen, e-postmeddelandena eller den anpassade webbplatsen (PURL) som utgör kampanjen.
5. Konfigurera schemat för de aktiviteter som utgör CMM-kampanjen.
6. Starta kampanjen.
Obs! Stegen Initiera till Starta måste utföras i ordning.
7. Använd Kampanjens Dashboard för att återuppta beställningen av en CMM-kampanj, hålla reda på och hantera en kampanj samt kontrollera kampanjstatistik.