CMM-kampanjer: Starta

Sista steget för att beställa en CMM-kampanj är att starta den genom att starta den första aktiviteten. När du startar en aktivitet lägger du den i kundvagnen och betalar för den. I och med att kampanjen fortskrider meddelas du när efterföljande aktiviteter behöver ditt godkännande (och betalning). Inte alla aktiviteter kräver godkännande, och vissa aktiviteter godkänns automatiskt om ett visst antal svar mottas.

(Endast USA) Om en kampanj konfigurerades för att inkludera en produkt för direktutskick (till exempel ett reklamkort som du skickar ut), måste din kontaktlista genereras och bearbetas innan den läggs i kundvagnen.

På startsidan visas de CMM-kampanjaktiviteter du planerat på sidan Configure med respektive startdatum och status. Där finns också aktiviteter som kräver ditt godkännande.

Tips: För att återgå till startsidan senare, öppna Kampanjens Dashboard, öppna kampanjen och klicka på Starta.  

Starta CMM-kampanjen

Tips: Om du vill granska tidslinjen för någon aktivitet som anges på startsidan klickar du på .

1.        Innan du börjar den första aktiviteten klickar du på Initiera för att säkerställa att korrekt kontaktlista är vald. När du har startat kampanjen kan du inte ändra detta. (För att återgå till startsidan klickar du på Starta.)

2.        Starta den första aktiviteten. (Du kan göra detta före startdatumet.) Beroende på den knapp som visas klickar du på Lägg i kundvagn, Bearbeta lista och lägg i kundvagn eller Köp EDDM och lägg i kundvagn. (Bearbetning av lista och EDDM gäller endast i USA för produkter för direktutskick.)

3.        Utför ett av följande förfaranden, beroende på vilken aktivitet du startar:

         Om du klickade på Lägg i kundvagn, gå till kassan som vanligt. Innan du går till kassan är aktivitetens status på startsidan Väntar på beställning.

         (Endast USA) Om du klickade på Bearbeta lista och lägg i kundvagn behandlar du listan som beskrivs här i steg 3 till 5 och går sedan till kassan.

         (Endast USA) Om du klickade på Köp EDDM och lägg i kundvagn gör du dina val på kartan och genererar listan som beskrivs här i steg 3 till 6. Gå sedan till kassan.

Obs! En CMM-kampanjaktivitet ska alltid gå igenom kassan för sig. Du kan inte gå igenom kassan för en kampanjaktivitet med andra produkter eller med en annan kampanjaktivitet.

4.        I och med att kampanjen fortskrider meddelas du när det är dags att starta nästa aktivitet. Starta aktiviteten på startsidan genom att lägga aktiviteten i kundvagnen och betala för den. (Automatiskt godkända aktiviteter startar automatiskt.)

Tips: För att återgå till startsidan, öppna Kampanjens Dashboard, öppna kampanjen och klicka på Starta.

5.        Se tipsen nedan för justeringar som du kan göra medan kampanjen är igång.

Tips: När CMM-kampanjen är igång

När du har startat den första aktiviteten kan du börja spåra utvecklingen av CMM-kampanjen i Kampanjens Dashboard. Observera följande:

         Om startdatum för eventuella efterföljande aktiviteter behöver justeras, ändra datum på sidan Configure. Till exempel kanske det tryckta vykortet som lanserade din kampanj skickades senare än vad som ursprungligen var planerat, eller du startade en aktivitet sent. Detta kan påverka efterföljande datum.

Tips: För att återgå till sidan Configure, öppna Kampanjens Dashboard, öppna kampanjen och klicka på Configure.  

         Beroende på svarsfrekvensen kanske du vill konfigurera automatiskt godkännande (om tillgängligt) för några efterföljande aktiviteter på sidan Configure. Till exempel kan du vilja att svarsfrekvensen ska vara högre innan nästa aktivitet inträffar. Automatiskt godkännande tar hand om detta åt dig.

Obs! När du godkänner en aktivitet automatiskt används den betalningsmetod du använde för startaktiviteten i kampanjen för alla efterföljande aktiviteter som du godkänner automatiskt. Betalningsmetoden kan vara en inköpsorder, kostnadsställe eller bokföringskod, men kan inte vara ett kreditkort eller PayPal. Om ett kreditkort eller PayPal används för den första betalningen kommer automatiskt godkännande inte att fungera. Du måste gå till kassan och betala för aktiviteten som vanligt.

         När du beställer för CMM-kampanjaktiviteter listas de individuellt i din orderhistorik. Du kommer inte se något i din orderhistorik för den övergripande kampanjen. Kampanjen i sig är listad i Kampanjens Dashboard.