Du kan granska din orderhistorik och kontrollera statusen på dina beställningar. Ibland måste du acceptera en offert som du har fått från tryckeriet innan en order kan bearbetas av tryckeriet. Andra gånger måste kanske din order passera en godkännandeprocess.
Tips: Beroende på tryckeri kan du eventuellt göra ombeställningar av jobb eller avbryta beställningar när du granskar din orderhistorik.
För att granska din orderhistorik och status
1. Klicka på Orderhistorik och status i kontomenyn.
Tips: När du är på startsidan kan kontomenyn visas automatiskt i ett litet fönster. I annat fall får du titta efter för att visa kontomenyn.
2. Alla beställningar visas som standard. För att minska ner antalet beställningar som visas kan du göra något av följande:
● I fältet Tidsperiod väljer du Alla beställningar för att visa alla beställningar som gjorts för ditt konto eller välj en period såsom föregående en vecka eller sex månader.
● I fältet Visa status kan du välja statusen för de beställningar som du vill visa, till exempel Godkännande krävs, Under produktion eller Tryckt.
3. För att ändra den ordning i vilken beställningarna visas kan du i fältet Sortera efter välja Färdigt den, Orderdatum, Ordernummer, Status eller Totalkostnad.
4. Gör något av följande:
● Om tryckeriet tillåter annulleringar kan en Avbryt-länk visas bredvid vissa artiklar i din historik. Klicka på Avbryt om du ändrar dig avseende någon viss order. (Endast beställningar med en viss status kan annulleras och du kan få betala en annulleringsavgift.)
● Om tryckeriet tillåter ombeställningar kan en Ombeställ-länk visas bredvid vissa artiklar i din historik. Klicka på länken för att beställa en artikel på nytt. (Endast beställningar med viss status kan ombeställas.) När du har klickat på Ombeställ öppnas kundvagnen så att du kan gå till kassan som vanligt.
● För att se jobbspecifikationer för en artikel i en order klickar du på artikelnamnet.
● För att se information om en order klickar du på ordernumret. Sidan för orderbekräftelse öppnas. På denna sida kan du se ytterligare information om beställningen som exempelvis leverans och betalningsinformation.
● Om orderstatusen är Godkännande krävs, måste ordern genomgå en godkännandeprocess. Klicka på ordernumret för mer information och därefter på Godkännande krävs för att öppna fönstret Godkännandeinformation.
● Om orderstatusen är Kreditkortshämtning misslyckades, har din kreditkortsbetalning inte hanterats. Tryckeriet kommer att hantera kreditkortsbetalningen på nytt.
Om en offert måste accepteras av dig
Vissa produkter kräver prisoffert från tryckeriet innan du kan slutföra en beställning. I sådana fall bedöms jobbet av tryckeriet och ger dig en prisuppgift per e-post. Du kan då antingen acceptera eller avslå offerten. När du har accepterat en offert, betalar du för ordern och slutför beställningen. Detta ger tryckeriet klartecken för att göra jobbet.
För att acceptera eller avslå en offert
1. Klicka på Orderhistorik och status i kontomenyn.
Tips: När du är på startsidan kan kontomenyn visas automatiskt i ett litet fönster. I annat fall får du titta efter för att visa kontomenyn.
2. Om en order har statusen Order kräver godkännande av kund klickar du på ordernumret. Sidan för orderbekräftelse öppnas.
3. Granska prisofferten för ordern.
4. För att acceptera offerten:
a. (Valfritt) Under Godkänn/avslå order kan du ange en orsak till varför du godkänner offerten.
b. Klicka på Godkänn.
c. Du kommer automatiskt till kassans betalningssteg. Välj ett betalningssätt och klicka på Gör min beställning. Nu kan tryckeriet börja producera jobbet.
5. För att avslå offerten:
a. (Valfritt) Ange orsaken till varför du avslår offerten (för att hjälpa tryckeriet att tillhandahålla en bättre tjänst för kunden).
b. Klicka på Avslå.
Varning: Att avslå en offert är permanent. Tryckeriet kan inte ta fram en ny prisoffert för ordern.