Kampanjer med medieöverskridande marknadsföring (Cross Media Marketing, CMM) är produkter för att öka försäljning, marknadsföra dina tjänster, erbjuda tidsbegränsade rabatter, meddela kampanjer och så vidare. En CMM-kampanj riktar sig till en lista på kontakter du riktar in och består av en kombination av medieobjekt: tryckt material, e-postmeddelanden, sms (textmeddelanden), produkter utan tryck och anpassade webbadresser (PURL). Kampanjer består också av aktiviteter som du schemalägger, till exempel att skicka ett vykort eller e-postmeddelande.
Tips: En PURL är en länk (URL) till en webbplats som är anpassad för en viss kontakt (mottagare). När exempelvis Mary Smith klickar på länken för att besöka webbplatsen, kommer hon till en sida som hälsar henne välkommen med meddelandet: Hej Mary! Denna vecka 10 % rabatt på allting och gratis frakt!
Här är några exempel på kampanjer.
● En inbjudan till en aktivitet
Ett e-postmeddelande som skickas ut till din kontaktlista. E-postmeddelandet innehåller en länk till en anpassad webbplats där mottagaren kan acceptera inbjudan. Du kan spåra antalet svarande.
● Ständigt löpande kampanj baserat på födelsedagar
Varje år skickas ett kort till kontakter när deras födelsedag närmar sig. Kortet erbjuder mottagaren en engångsrabatt på 20 % under födelsemånaden.
● Identifiering av potentiella kunder
Ett kort med en QRC-kod skickas som uppmuntrar mottagaren att registrera sig för en kampanjaktivitet (till exempel att gå med i ett gym i januari). QRC-koden tar mottagaren till en PURL (anpassad webbplats) för registrering.
Uppföljande e-postmeddelanden eller sms kan påminna mottagaren om att registrera sig eller tacka mottagaren för registrering. Vissa kontakter som registrerar sig tidigt kan också belönas med en present, som en T-shirt eller en penna.
Se även